Nor Adriana Iman, muallaf dari Sarawak yg juga bekas pelajar PDS, kini pendakwah sepenuh masa di Dalat telah berjaya meraih Naib Johan Hafazan Al Quran dalam program Mahrajan Amal Islami Muallaf peringkat Kebangsaan yg diadakan di Pulau Pinang. Program tersebut dianjurkan oleh JAKIM.

Adriana Iman seorang muallaf dari suku kaum Melanau, masuk Islam pd tahun 2015, belajar di Pusat Dakwah Serantau (PDS)  di bawah usaha NGO Yayasan AMAL Malaysia selama 1 tahun 6 bulan dengan prestasi yg cemerlang.

Walaupun baru masuk Islam, tetapi penguasaan al Quran dan kefahaman Islamnya cukup baik, sebaik menamatkan pengajian di PDS, Adriana dipilih oleh PDS bersama 4 rakannya yg lain unt mengikuti kursus persijilan menghafaz Al Quran setahun di Kolej Darul Quran Kuala Kubu.

\"\" bersama rakan baiknya Analin

Beliau bersama 4 rakan-rakan PDS berjaya menamatkan hafazan 10 juzuk al Quran dlm tempoh 10 bulan. Adriana juga mendapat keputusan yg cemerlang bersama dengan beberapa rakan PDS yg lain.

Salah seorang rakannya Analin juga dari PDS melanjutkan pengajian diploma di tempat yg sama. Adriana walaupun mendapat tawaran, tetapi lebih berminat untuk terjun di medan dakwah sepenuh masa.

Beliau sangat meminati dakwah, setiap hari Adriana mengatur program dakwah termasuk mengajar fardhu ain di sekitar Dalat dan beberapa kampung yg juga agak berjauhan dari tempat tinggalnya. Beliau bersama dengan rakan dakwahnya yg lain juga dari PDS sanggup menyusuri sungai yg luas, panjang dan dalam ke perkampungan suku kaum Melanau demi dakwah dengan bot.

\"\"

Hasil kerja dakwahnya, sudah ramai yg berjaya di Islamkan oleh Adriana. Adriana adalah sebahagian dari daie daieyah kebanggaan Pusat Dakwah Serantau. Semuga ia menjadi contoh kepada para daie dan para pelajar PDS yg lain.