Kaab al-Ahbar adalah seorang paderi besar yang sangat alim, tinggal di satu kampung di Palestin, menyimpan wasiat daripada bapanya yang telah meninggal dunia supaya beriman dengan Rasul akhir zaman Nabi Muhammad SAW yang dinyatakan dalam kitab Taurat dan Injil, lalu dia berhijrah di Taibah (Madinah).

Kaab datang untuk mengisytiharkan Islam di hadapan Khalifah Umar bin al-Khattab RA, akhirnya paderi ini termasuk di kalangan ulama\’ al-Tabiin yang banyak meriwayatkan tentang umat terdahulu. Kaab juga mendengar ayat al-Quran oleh salah seorang tentera Islam:

(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهًا فَنَرُدَّهَا عَلَىٰ أَدْبَارِهَا أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّا أَصْحَابَ السَّبْتِ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا)

\”Wahai orang-orang yang telah diberi al-Kitab, berimanlah kamu kepada apa yang telah Kami turunkan (al-Quran), yang membenarkan kitab-kitab yang ada pada kamu sebelum Kami mengubah muka (mu), lalu Kami putarkan ke belakang atau Kami kutuki mereka sebagaimana Kami telah mengutuki orang-orang (yang berbuat maksiat) pada hari Sabtu dan ketetapan Allah pasti berlaku.\” (Surah An-Nisa\’, ayat 47)

Kaab merasa sangat takut apabila mendengar ayat ini, sehingga menggerakkan hatinya untuk segera menganut Islam. Beliau memeluk Islam di hadapan Khalifah Umar bin al-Khattab. Umar membawanya ke Madinah dan memintanya supaya menceritakan kitab-kitab terdahulu khususnya berkenaan kerasulan Nabi Muhammad SAW bagi menguatkan iman orang-orang yang telah memeluk Islam.

Riwayat Kaab al-Ahbar banyak disebut dalam kitab tafsir dan hadis, walaupun perlu ditahqiq terlebih dahulu sama ada sahih, lemah atau dhaif dari segi ilmu riwayat, namun beliau tetap dianggap dalam kalangan ulama\’ terbilang daripada generasi yang berguru dengan para sahabat yang menerima secara langsung daripada Rasulullah SAW.

Tulisan : Dato\’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang